سيو

25 يوليو 2023

ما الفرق بين SEO و SEM

ما الفرق بين SEO و SEM

سيو


ما الفرق بين SEO و SEM


ممكن تكون سمعت قبل كده عن التسويق على السوشيال ميديا، لكن هل سمعت عن التسويق عبر محركات البحث SEM؟ تعرف ان التسويق عبر محركات البحث من أهم الاستراتيجيات للبيزنس الخاص بك وتقدر توصل لعملاء اكتر ويكون عندهم نية للشراء قوية، لكن لو بتفكر في ما الفرق بين SEO و SEM، ده يتطلب منك معرفة متعمقة وخبرة في إعلانات الدفع مقابل النقرة PPC. واحنا في ماركتنج بالعربي هنوضح بالتفصيل ايه هي أساسيات التسويق عبر محركات البحث SEM وأهميته.

بالاضافة لكل ما يخص ديجيتال ماركتنج بالعربي.


كيفية تحسين محركات البحث (SEO) تعتبر من الطرق الأساسية لو عندك بيزنس وعايز موقعك الالكتروني يظهر في نتائج البحث الاولى وكمان عايز زيادة زوار موقعك مجانا.

ممكن تفكر ان تحسين محركات البحث استراتيجية صعبة إلى حد ما لو كنت مش عارف ازاي تقارنها مع التسويق عبر محركات البحث (SEM).


ايه هو التسويق عبر محركات البحث SEM؟

التسويق عبر محركات البحث Search Engine Marketing هو عبارة عن استراتيجية تسويقية تقوي من ظهور موقعك الإلكتروني أو متجرك الإلكتروني في أعلى صفحات نتائج محركات البحث SERPs، وكمان يعتمد على إعلانات البحث الممولة أو الدفع مقابل النقرة PPC. وهو مختلف تماما عن التسويق على السوشيال ميديا.

في الغالب تظهر إعلانات الدفع مقابل النقرة PPC في أماكن واضحة بالصفحة الأولى قبل نتائج البحث المجانية. عندما يبحث المستخدم عن منتج معين مثلًا، يظهر في النتائج المدفوعة بناءً على علاقة الإعلان بالكلمة المفتاحية وجودتها. طبعا هيفضل سؤال ما الفرق بين SEO و SEM مهم عشان تعرف ايه اللي محتاجه للبيزنس الخاص بك وده اللي هنوضحه في السطور الجاية.


باختصار ما الفرق بين SEO و SEM؟

في اختلافات جوهرية بين تحسين محركات البحث SEO والتسويق عبر محركات البحث SEM، وده لأن استراتيجية تحسين محركات البحث بتركز على ان موقعك الإلكتروني يتصدر نتائج الصفحة الأولى على جوجل، وده طبعا بيساعدك في زيادة زوار موقعك مجانا. كمان عشان تظهر فى صفحة النتائج الأولي بتحتاج وقت طويل شوية، ولكن بتقدر تحقق عائد استثمار تراكمي كويس جدا خصوصا لو منتظم في انك تشارك المحتوى على موقعك الالكتروني باستمرار. وطبعا احنا فى Marketing بالعربي هنوضح لك كل التفاصيل للاجابة عن سؤال عن ما الفرق بين SEO و SEM.

أما التسويق عبر محركات البحث SEM، فإن النتيجة بتظهر على طول بعد تفعيل إعلانات الدفع مقابل النقرة PPC، خصوصا لو كانت مستوفية الشروط والمعايير، وكمان بتقدر تسوق لموقعك الإلكتروني أو منتجاتك بأسلوب يجذب جمهورك المستهدف مع إضافة وسائل الاتصال وغيرها. لكن بمجرد ما توقف تشغيل الحملة الإعلانية، مش هتحقق عائد استثمار، ومش هتظهر في النتائج المدفوعة.

3 فوائد للتسويق عبر محركات البحث SEM.

بعد ما عرفنا ما الفرق بين SEO و SEM، هنوضح لك أهمية التسويق عبر محركات البحث SEM وهو قدرته الكبيرة على جعل نشاطك التجاري أو موقعك الالكتروني مُتصدر نتائج محركات البحث جوجل؛ ويظهر للعملاء اللي بيبحثوا عن كلمات مفتاحية ليها علاقة بموقعك.

يركز على التحويلات " مرحلة الشراء".


أكتر حاجة بتميز التسويق عبر محركات البحث SEM، هو ان إعلانات الدفع مقابل النقرة بتظهر في اللحظة اللي بيبحث فيها العميل عن المنتج أو الخدمة لاتخاذ إجراء فعلي بالشراء، وهي المرحلة الاخيرة في تحقيق المبيعات. وبكده التسويق عبر محركات البحث SEM تقدر من خلاله تحول العملاء المحتملين إلى عملاء فعليين ودائمين لعلامتك التجارية، وبالتالي هتزيد الايرادات والارباح.

الحصول على نتائج فورية.


لو عايز نتائج سريعة لموقعك الإلكتروني وان محتواك يظهر على محركات البحث بسرعة، يبقى التسويق عبر محركات البحث SEM أداة فعالة ومناسبة ليك هتساعدك في جذب الزوار لموقعك الإلكتروني. وبالتالي هيساهم في زيادة معدل الزيارات لموقعك وزيادة المبيعات.

أكثر فاعلية في التسويق المحلي.

لو عندك محل تجاري وعايز تزود عدد عملائك، فإن التسويق عبر محركات البحث SEM هيساعدك انك تحقق نتائج مذهلة، لأنه بيربط علامتك التجارية بالمجتمع اللي حواليك، وهتكون الأول في أعلى نتائج محرك البحث لو كان إعلانك جودته عالية. على سبيل المثال لما بيبحث المستخدمين عن خدمة محلية قريبة من بيته زي توصيل الطعام للمنازل، من الطبيعي انه هيختار نشاطك التجاري أو الاتصال بك لانك الاقرب له، وهيفضل انه يحصل على الخدمة دي منك لما يشوفك ظاهر في مرتبة متقدمة على صفحة النتائج المدفوعة لان ده بيزود المصداقية والثقة للعملاء.


أيه أوجه التشابه بين التسويق عبر محركات البحث وتحسين محركات البحث؟

زي ما الفرق بين SEO و SEM واضح إلى حد ما، اكيد في أوجه تشابه بينهم وهي:

تحسين ظهور موقعك الإلكتروني على محركات البحث: من خلال التسويق عبر محركات البحث وتحسين محركات البحث هيتم تحسين محركات البحث لموقعك على الويب وظهور موقعك في نتائج البحث الاولى على جوجل SERPs من خلال استخدام الاستهداف الصحيح وتحسين الكلمات الرئيسية.

توجيه قدر أكبر من عدد الزيارات إلى موقعك: بتشجع المستخدمين على النقر وانهم يوصلوا إلى موقعك على الرغم من أن في تقنية منهم مدفوعة، والأخرى مجانية.

تساعدك على اكتساب فهم أعمق لجمهورك: لازم تكون فاهم جمهورك بشكل كبير وعارف سلوكياتهم عشان تنجح في تحقيق التسويق عبر محركات البحث وتحسين محركات البحث.

استخدم البحث عن الكلمات المفتاحية لاكتشاف واستهداف الكلمات المفتاحية ذات الصلة: التسويق عبر محركات البحث وتحسين محركات البحث متشابهين فى انك محتاج تستخدم البحث عن الكلمات المفتاحية عشان تفهم ايه الكلمات اللي بيستخدمها منافسينك وايه الكلمات اللي يبحث عنها جمهورك المستهدف.

تتطلب الاختبارات والتحسين المستمر: في الاستراتيجيتين محتاج انك تراقب باستمرار التعديلات والتحديثات إلى بتحصل في محركات البحث عشان تحقق النجاح على المدى الطويل وكمان عشان تحقق عائد استثمار قوي.

ما الفرق بين SEO و SEM وايه هي الاختلافات بينهم؟

يرى التسويق عبر محركات البحث SEM الإعلانات المميزة بوضوح على نتائج البحث في الصفحة الاولي SERPs:

ممكن تعرف مكان الاعلان المدفوع في نتائج البحث SERPs من خلال كلمة "إعلان" المكتوبة. المواقع اللي بتقدم محتوى بشكل مجاني غير مدفوع مش بيكون مكتوب كلمة "إعلان" عليها وده معناه ان النتائج المجانية والنتائج المدفوعة بتبان بطريقة مختلفة.

أنت بتدفع مقابل كل نقرة أو ظهور باستخدام التسويق عبر محركات البحث SEM:

لما تستخدم التسويق عبر محركات البحث (SEM)، هتدفع في كل مرة ينقر فيها المستخدم نقرة على إعلان (تكلفة النقرة) أو تكلفة الألف ظهور (التكلفة لكل ألف ظهور) اعتمادًا على نوع الحملة اللي عملتها. وكمان المستخدمين مش بيدفعوا حاجة لما يتم النقر على موقع تم ظهوره بسبب تحسين محركات البحث.

التسويق عبر محركات البحث SEM يؤدي إلى نتائج فورية مش هتقدر توصلها من تحسين محركات البحث بس:

ممكن تشوف النتائج على طول بعض عدد من النقرات لما تكون حملة SEM (مدفوعة) نشطة. هتظهر اعلاناتك فورا في نتائج البحث (طالما تمت الموافقة عليها، وكانت عروض التسعير الخاصة بك كافية).

من ناحية أخرى، ممكن تحسين محركات البحث يحتاج وقت وميكونش اصلا عندك منافسة، ودي مش حاجة بتحصل كتير. بس بيحتاج انه ياخد شهور عشان تقدر تشوف النتائج المجانية بعد بدء إستراتيجية تحسين محركات البحث.

أفضل شركة سيو في مصر:

بعد ما عرفت ما الفرق بين SEO و SEM هنوضح لك ازاي تختار افضل شركة سيو في مصر هتساعدك بطريقة احترافية اكتر في مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي. عشان كده هنرشح لك افضل شركة ممكن تختارها، بناء على تجارب عملاء كتير، شركة Trendlixهي أفضل شركة سيو في مصر لأن فريق العمل عندهم خبرة كبيرة ومتخصصين في المجال بطريقة احترافية.


وكمان شركة Trendlix بتتميز انها بتقدم خدمات في مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي متنوعة ومن ضمنها مجال تحسين محركات البحث اللي وضحناه بالتفصيل و وضحنا كمان ما الفرق بين SEO و SEM.


بالتالي بمجرد ما تتعاون معاهم هيساعدوك ان يكون ليك علامة تجارية قوية بداية من تصوير منتجاتك أو عمل تطبيق مثلا وفهم ما الفرق بين SEO و SEM، وده لأن Trendlix معروفة انها

 the best social media marketing agency in Egypt, best SEO company in Egypt, the best motion graphics agency in Egypt, best web development company in Egypt, best media production agency in Egypt.


عشان كده هتضمن انهم هيحققوا لك نتائج حقيقية وفعالة لمشروعك التجاري بناءا على دراسة وتحليل دقيق جدا من خلال شركة واحدة متخصصة. كمان بيقدموا لك خطط تسويقية ناجحة واضحة تناسب أهداف علامتك التجارية ودي حاجة مهمة جدا ليك وكمان هيتابعوا معاك كل مرحلة دايما بكل وضوح بالتالي هتطمن بكل خطوة بتحصل.


عندهم القدرة في استخدام وسائل التواصل الاجتماعي بشكل احترافي وعلى دراية كبيرة بـ ما الفرق بين SEO و SEM، لذلك التعامل معاهم يضمن لك انها شركة مناسبة لأهدافك التسويقية وكمان هيحققوا لك زيادة عملائك المحتملين، من خلال دراسة وتحليل سلوك جمهورك المستهدف وتحليل منافسيك.


بناء على اراء عملاء كتير قالوا ان التعامل مع شركة Trendlix مهني جدا وده بسبب وجود عقد بكل الاتفاقات من البداية بالتالي هتضمن حقوقك من الأول.

أما بالنسبة لشركة Trendlix لو حبيت انك تزورهم في اي وقت تقدر تروحلهم في المقر الفعلي في مصر الجديدة وده هيسهل عليك التواصل معاهم اكتر.

هتلاقي توافق في الاستراتيجية الخاصة بيك معاهم لأن أعمالهم السابقة المتنوعة مع عملاء من مختلف المجالات تضمن لك أنهم دايما creative و up to date وبالنسبة لـ اسعار التسويق الالكتروني في مصر فهي متراوحة حسب نشاطك التجاري وحجمه.

التعامل معهم مريح وفي مجال للنقاش في جميع اهدافك التسويقية وعندهم القابلية في توضيح بعض النقاط المهمة ليك في مجال الماركتنج بالعربي. على سبيل المثال هيقدروا يوضحوا لك ما الفرق بين SEO و SEM وازاي استخدام التسويق عبر محركات البحث مهم ومختلف عن التسويق عبر السوشيال ميديا.


لكن بنضمن ليك انك هتحقق زيادة في ارباحك بطريقة ملحوظة جدا وهيكون ليك وجود قوي على السوشيال ميديا.

عشان كده شركة Trendlix قدرت تحقق كل العوامل بكفاءة عالية جدا وتبقى أفضل شركة سيو في مصر ننصحك بيها.


لو محتاج تعرف إجابة ما الفرق بين SEO و SEM أو كيفية تحسين محركات البحث تقدر تتابع كل مقالتنا في ماركتنج بالعربي.


تحسين محركات البحث SEO يقوم بتسليم النتائج بشكل تراكمي:

في نقطة رئيسية حابين نوضحها وهي أن تحسين محركات البحث تستمر في إضافة قيمة بمرور الوقت، ومن الضروري أن يكون عائد استثمارك تراكمي. هتبنى استراتيجيتك بمرور الوقت وهتحقق لك نتائج دائمة.

لكن لما تستثمر في التسويق عبر محركات البحث، بمجرد ما توقف تشغيل إعلاناتك، هتتوقف رؤيتك.


التسويق عبر محركات البحث SEM أسهل في الاختبار والتنقيح من تحسين محركات البحث:

لما بتعمل اعلان مدفوع بتكون دايما محتاجه تختبره، وهتحتاج نسخة الإعلان عشان المراجعة، وكمان ممكن تستهدف جماهير جديدة، وممكن كمان انك تضطر إلى تغيير محتوى الصفحة المقصودة حتى تعمل اختباراتك.

وباستخدام البيانات المتاحة، ممكن تعمل كل ده بسرعة، مع سريان التغييرات بسرعة واستعادة نتائج الاختبار في أي وقت من الأوقات. مش هتعرف تعمل الاختبار ده بنفس الطريقة مع تحسين محركات البحث، وده لطبيعة الخوارزميات، وبيفضل الاختبار جزء مهم جدًا من استراتيجية تحسين محركات البحث القوية.

بعد ما عرفنا ما الفرق بين SEO و SEM وأوجه التشابه، تفتكر ايه الافضل انك تستخدمه؟

الإجابة على السؤال ده بسيطة وتعتمد على:

ايه هو هدفك المحدد: لو عايز تزود عدد الزيارات عشان تزود البيع، ممكن تجرب تختبر عرض جديد، ولازم أن يكون التسويق عبر محركات البحث SEM هو اختيارك. ولو عايز تحقق نمو طويل الأجل لموقعك الالكتروني، هيكون تحسين محركات البحث SEO هو الاختيار الأفضل ليك.

أدائك الحالي: لو بالفعل موقعك الإلكتروني ظاهر في نتائج البحث على جوجل بطريقة قوية ومجانية، يبقى ممكن في الحالة دي تستخدم التسويق عبر محركات البحث SEM لانه هيكون طريقة كويسة جدا تعزز من انك تكون ظاهر اكتر في نتائج البحث.

الهوامش: في بعض الحالات، بمجرد مراعاة تكاليف النقر المرتفعة وهوامش المنتج المنخفضة، مش هيكون منطقي انك تشغل التسويق عبر محركات البحث. في الحالة دي، اهمية تحسين محركات البحث اكبر عشان تحقق عائد أقوى بكتير.

ضع في اعتبارك القيمة الدائمة لعميلك: عند استخدام التسويق عبر محركات البحث SEM، هتقدر تلاقي حسابات القيمة الدائمة للعميل الأعلى لتكاليف النقرات الأعلى. ولكن انخفاض القيمة الدائمة معناه أن تحسين محركات البحث هيكون كاستراتيجية أقوى.

لو بتستخدم واحدة من الاستراتيجيتين دول سواء SEO أو SEM وعايز تعرف ايه الافضل، الحقيقة هي أنه بالنسبة لمعظم الشركات، لازم تشوف استراتيجية بحث ناجحة تدمج بين تحسين محركات البحث والتسويق عبر محركات البحث.

اما تستخدمهم مع بعض هتكون حققت مجموعة كبيرة من الفرص عشان تزود العملاء المحتملين اللي بيبحثوا عن خدمات او منتجات شبه البيزنس الخاص بك. بعد ما عرفت ما الفرق بين SEO و SEM وايه الافضل في الاستخدام، حابين نوضح لك ازاي تقدر تستخدم الاتنين وتجمع ما بينهم.


الجمع بين SEO و SEM: لما تجمع بين SEO و SEM، هيكون عندك القدرة على دمج القنوات و كلا من:

استخدم رؤى أو احصائيات البيانات من إستراتيجية التسويق عبر محركات البحث لتعزيز نهج تحسين محركات البحث: من خلال انك تشوف الاحصائيات أو الرؤي حول معدلات التحويل المتوقعة أو عمليات الشراء، والأداء على مستوى الكلمات المفتاحية، والتقديرات حول زيادة زوار موقعك. وبالتالي فكر ان تسويق محركات البحث هيقدر يساعدك في نفس الوقت بسبب الاعلانات انه يعزز من ظهورك في تحسين محركات البحث. عشان كده الجمع في الاستخدام بين SEO و SEM هيكون مفيد وفعال.

يمكنك جعل جهود تحسين محركات البحث تعمل بجدية أكبر عن طريق إنشاء حملات تجديد النشاط التسويقي: كجزء من إستراتيجية التسويق عبر محركات البحث للوصول إلى الناس اللي لم يتحولوا في السابق إلى عملاء. يمكنك استهدافهم بالإعلانات على شبكة البحث والإعلانات الصور وغيرها.

ممكن تستولي على نتائج صفحة محركات البحث SERPs من خلال الجمع بين الأسلوبين: والتأكد من ظهورك في مساحة الإعلانات والقوائم المجانية كمان.

بعد ما قولنا ما الفرق بين SEO و SEM وازاي تجمع ما بينهم عشان تقدر تحقق نتائج أفضل للبيزنس الخاص بك،

تكلفة خدمة التسويق عبر محركات البحث: مفيش سعر ثابت لخدمات التسويق عبر محركات البحث، بس في مجموعة من العوامل المؤثرة في التكلفة، ومنها:

  • طبيعة الاستراتيجية الإعلانية: لكل خطط تسويقية ناجحة، استراتيجية اعلانية مميزة وميزانية مختلفة عن التانية، فمثلًا عند انشاء حملة تسويقية على محركات البحث وإدارتها، هتحتاج تكلفة أعلى من انك تضيف متجر على خرائط جوجل، أو كتابة مقالات سيو متوافقة مع محركات البحث.
  • حجم متطلباتك: كل ما تزيد احتياجاتك المرتبطة بالتسويق عبر محركات البحث، هترتفع التكلفة اللي هتدفعها.
  • تطويرات الخدمة: في الطبيعي ان المسوقين بيقوموا بتطوير خدماتهم الأساسية، وتختلف أسعارها من مسوق لآخر، حسب الميزة الإضافية اللي هتكون محتاجها، هتزيد التكلفة.
  • الجمهور المستهدف: لو استراتيجيتك التسويقية موجهة إلى جمهور عالمي أو سكان دولة اجنبية، هتكون محتاج انك تتعاون مع مسوق خبير يقدر يتكلم بلغة تانية او ان تكون خطتك التسويقية داخل مصر وبالتالي مش هتحتاج تدفع فلوس كتير لأنك بتتكلم بنفس لغة جمهورك المستهدف وهيكون من السهل انك توصلهم وتكون اقرب ليهم.
  • خبرة المسوّق: طبعا لما بتزيد خبرة المسوّق عبر محركات البحث وزادت مهاراته الفنية والتقنية، هترتفع تكلفة الخدمة، أما لو اخترت مسوق مبتدئ مش هتحتاج إلى ميزانية مرتفعة، لكن هتحتاج انك تتابع اكتر وتراجع أعماله. وممكن تختار افضل شركة سيو في مصر تنفذ لك كل الخدمات اللي محتاجها وتوضحلك ما الفرق بين SEO و SEM وايه المناسب للبيزنس الخاص بك.

أفضل ممارسات التسويق عبر محركات البحث:

لما تتبَع أفضل الممارسات في استراتيجية التسويق عبر محركات البحث، وفهمت خلاص ما الفرق بين SEO و SEM هتقدر تحقق عائد استثمار كبير لنشاطك التجاري، عشان كده عند إطلاق حملة إعلانية على اعلانات جوجل، ضع في اعتبارك النقاط دي:

1. ادرس استراتيجيات منافسينك.

لما تخطط لحملتك التسويقية في اعلانات جوجل، يبقى لازم تكون دارس الاستراتيجيات اللي بيستخدمها منافسينك، ممكن تحدد الكلمات المفتاحية اللي حققت نجاح لما استخدموها وممكن كمان يلهمك محتوى المنافسين بأفكار محتوى جديدة ومميزة اكتر، أو تكتشف كلمات لاتخاذ إجراء Call To Action يكون مؤثر بشكل فعال لجمهورك المستهدف.

2. افهم هدف البحث.

بعد ما بتفهم كويس ما الفرق بين SEO و SEM بتكون محتاج إلى فهم هدف البحث وإنشاء محتوى لجمهورك المستهدف يكون مفيد. ولما بتعمل كده، بيكون لموقعك أولوية في الظهور عن منافسينك في الصفحة الأولى في نتائج البحث جوجل. وده يتطلب منك انك تكون عارف سلوكيات واحتياجات جمهورك المستهدف، والاسئلة اللي بيسألوها على محركات البحث، وازاي تكون انت الحل لمشاكلهم أو احتياجاتهم دي.

3. اكتب محتوى جيد ومؤثر.

سواء كنت تتبع استراتيجية التسويق عبر محركات البحث SEM، أو تحسين محركات البحث SEO، انت خلاص عرفت ما الفرق بين SEO و SEM، خلي بالك ان جوجل لما بيشوف محتوى جودته عالية بيظهره في أول النتائج في صفحة البحث. عشان كده لو بتكتب محتوى، ركز انه يكون مميز ومؤثر لجمهورك المستهدف وكمان ضيف عناوين وأوصاف تكون جذابة، و وضح الكلمة الرئيسية في العنوان والمقدمة.

4. اختر الكلمات المفتاحية الطويلة.

الكلمات المفتاحية الطويلة Long Tail Keywords بتكون محددة جدا، وفي الغالب بتحقق زيادة عدد الزيارات لموقعك وكمان تحقق معدل تحويلات أعلى او "عمليات شراء"؛ لأن مش بيكون في منافسة كبيرة وبتكون محددة جدا. على سبيل المثال، لو عندك محل ملابس، ممكن تقوم بكتابة كلمات مفتاحية قصيرة زي «ملابس نساء»، والافضل انك تستخدم كلمات مفتاحية أطول زي «ملابس نساء صيفية عصرية».

5. حسّن صفحة الاستقبال.

لو عندك صفحة الاستقبال والتصميم مش افضل حاجة للمستخدمين، يبقى كده إعلانك مش هيحقق أي نتائج كويسة حتى لو نجح في انه يجذب عملاء محتملين. عشان كده محتاج تحسن من صفحة الاستقبال وتجعلها مميزة ويكون ليها تصميم مناسب، عشان يناسب هدفك الإعلاني، ويترك انطباع إيجابي لجمهورك المستهدف انه يقوم باتخاذ إجراء معين. ومن الأفضل انك تصمم صفحات استقبال مخصصة لكل منتج أو خدمة بتقدمها.

6. حسّن تجربة المستخدم.

عشان تضمن نجاح إعلانات الدفع مقابل النقر PPC، يبقى لازم تهتم بتجربة المستخدم على موقعك الإلكتروني، لأن العميل لو نقر على الإعلان لزيارة الموقع، وبعدين اتفاجئ بأن الموقع بيحمل ببطء ومش مناسب للموبايل، هيقوم بمغادرة الموقع من غير ما يقرأ المحتوى أو يقوم بإتمام عملية الشراء. عشان كده لازم تكون مهتم بتحسين موقعك الإلكتروني وتحسن سرعته عشان المستخدم يفضل جوه موقعك أكبر وقت ممكن ويقوم بعملية الشراء.

7. اختار الصور بعناية.

الصور ليها عامل كبير في نجاح إعلاناتك التسويقية، عشان كده لازم تختار الصور بعناية ودقة كبيرة. عشان كده ركز جهودك على ان الصور تكون جودتها عالية ومناسبة لمحتوى إعلانك. ممكن كمان تقوم بإعادة تحسين الصور قدر الإمكان من غير ما تضحي بالجودة العالية، عشان تزود فرصة زيادة سرعة تحمليها.

ما هو الديجيتال ماركتنج وأهميته؟

بعد ما وضحنا ما الفرق بين SEO و SEM، هنوضح ما هو الديجيتال ماركتنج وهو عبارة عن التسويق للمنتجات أو الخدمات أو محتوى بتقدمه لفئة معينة من المستخدمين عشان يكون عندهم وعي بعلامتك التجارية ويبدأوا في متابعتك. بالاضافة الى انك تقدر توصل رسائل تسويقية تحفز عملائك أنهم يقوموا بعملية شراء سواء من موقعك الالكتروني او من صفحاتك على وسائل التواصل الاجتماعي.


مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي لا يحتاج الي مدة طويلة لكي تتعلمه وتتقنه أو حتى تتدرب عليه. دلوقتي تقدر تبدأ بسهولة انك تعرف اساسيات مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال انك مثلا تبدأ تنشئ صفحة على الفيس بوك او الانستجرام وتنشر الخدمات أو المنتجات اللي بتقدمها عشان تجذب عملاء جدد حول علامتك التجارية.


بعد ما وضحنا ما هو الديجيتال ماركتنج، هل مازلت بتسأل نفسك سؤال ما الفرق بين SEO و SEM؟ في الحالة دي محتاج انك تتابع كل مقالاتنا أول بأول لمعرفة كيفية تحسين محركات البحث وغيرها من المعلومات المهمة لتطوير نشاطك التجاري.


في 3 نقاط أعرف أهمية التسويق الالكتروني لعلامتك التجارية:


1. التسويق الرقمي يساعدك في التواصل مع عملائك المحتملين:

بعد ما وضحنا ما الفرق بين SEO و SEM يمكنك اللجوء إلى استخدام التسويق الرقمي عن طريق الاستعانة بـ شركات تسويق الكتروني في القاهرة هتقدر تكون على اتصال دائم بعملائك وتكون قادر انك تعرف تفضيلات وسلوكيات جمهورك المستهدف.

بالاضافة إلى انك هتقدر تتمكن من بناء علاقة قوية مع عملائك وتكون على تواصل دائم معهم وتجعلهم يطلبوا خدماتك أو منتجاتك بشكل دائم. ومن خلال التعاون مع افضل شركة تسويق الكتروني في مصر هيساعدوك في دراسة منافسينك والتواصل مع عملائك بطريقة فعالة وبشكل احترافي.


2. التسويق الرقمي تكلفة أقل وتنفيذ اسهل:

التسويق التقليدي يحتاج لإنفاق مبالغ طائلة على عكس مجال الـ Marketing بالعربي، يعني مثلا اللافتات الموجودة في الأماكن العامة، أو حتى الإعلانات في الصحف والمجلات بتكون مكلفة جدا. لذلك كل الطرق التسويقية دي بتحتاج إلى ميزانية كبيرة.

بالإضافة إلى أن التسويق التقليدي يحتاج مجموعة كبيرة من الخطوات لتنفيذه، زي انك لازم تحصل على موافقة الجهات المُختصة. أما مجال الديجيتال ماركتنج تكلفته بتكون اقل وسهل تنفيذه زي التسويق عبر البريد الإلكتروني، أو التسويق عبر محركات البحث أو حتى التسويق بالمحتوى من خلال إنشاء الموقع الإلكتروني الخاص بك.


3.التسويق الرقمي فعال اكتر:

يجب عليك اولا معرفة ودراسة ما هو التسويق الرقمي وتكون متقن الاساسيات وعندك دراية بمدى فعاليته في جمع بيانات جمهورك المستهدف وتحليله وذلك بعد معرفة ما الفرق بين SEO و SEM.

يمكنك بسهولة معرفة الإحصائيات حول نسبة التفاعل مع جمهورك المستهدف، وحجم مبيعاتك وغيرها من التفاصيل اللي محتاج تعرفها عشان تطور من مشروعك التجاري بشكل فعلي.

وكمان هتقدر تحدد نقاط القوة والضعف لأي حملة تسويقية قد قمت بتفعيلها من قبل ومعرفة مدى نجاحها من خلال قياس مؤشرات نجاح الحملة الإعلانية، ومتابعتها باستمرار.


ما هي الخدمات التي تقدمها أفضل شركة سيو في مصر؟

من ضمن الخدمات التي تقدمها افضل شركة سيو في مصر انها بتوضح لك بشكل أعمق ما الفرق بين SEO و SEM و ما علاقته بتحسين ظهور موقعك الإلكتروني ضمن نتائج البحث. وبالتالي افضل شركة سيو في مصر ممكن تساعدك في انشاء إنشاء الموقع الإلكتروني الخاص بك. بالإضافة إلى أن تقوم بتقديم محتوى موقعك عبر محركات البحث في جوجل على أنه محتوى مناسب للمستخدمين عبر الانترنت.


من ضمن اهمية تحسين محركات البحث ان لها جوانب كتير تتعلق بكل منشور يتم تنزيله على الإنترنت، بداية من المحتوى حتى أساليب البرمجة المستخدمة فيه. خدمات السيو بتتقسم لمجالات عديدة وتساهم كلها في تصدر موقعك الالكتروني لنتائج البحث. ومن ضمن خدمات السيو اللي بتقدمها أفضل شركة سيو في مصر هي:


تحسين محركات البحث لصفحات موقعك الإلكتروني On-Page SEO:

بعد معرفة ما الفرق بين SEO و SEM يجب إدراك أن أول خطوة لضمان نجاح موقعك الإلكتروني بالنسبة لأكثر من 57% من مسؤولين ديجيتال ماركتنج بالعربي. لأن في المرحلة دي يتم تحسين نتائج محركات البحث لموقعك الالكتروني بشكل أساسي ويعمل على تحسين ورفع جودة المحتوى الموجود على موقعك بشكل فعال جدا.

دون اللجوء إلى تعديل آلية برمجة موقعك الالكتروني، أو التأثير على تصنيف الموقع عن طريق عوامل خارجية. بالإضافة إلى أن يتم تعديل محتوى موقعك الإلكتروني من خلال نتائج البحث.


دليلك الشامل لمعرفة ازاي تختار افضل شركة اعلانات سوشيال ميديا 2023 لمساعدتك في عمل اعلان على جوجل.


ومن ضمن تعديل محتوي موقعك هو انك تستخدم الكلمات المفتاحية المناسبة التي يتم البحث عنها من قبل جمهورك المستهدف، اختلفت أهمية الكلمات المفتاحية عن قبل، عندما كانت الكلمات المفتاحية هي الوسيلة الوحيدة لضمان وصول موقعك الإلكتروني في أول نتائج تحسين محركات البحث. وذلك عن طريق كتابة محتوى به أكبر عدد من الكلمات المفتاحية، ولكن محركات البحث أصبحت أكثر دقة فيما يتعلق باختيار الكلمات المفتاحية.


على سبيل المثال، بدأت شركة جوجل انها تصنف محتوى الموقعالالكتروني الذي يحتوي على عدد كبير من الكلمات المفتاحية أنه محتوى مضلل وغير موثوق به. بالإضافة إلى أن محركات البحث استخدمت وسائل الذكاء الاصطناعي في تحليل نتائج البحث والنتائج أصبحت أكثر كفاءة. بالتالي أنها بدأت تلاحظ وجود كلمة المفتاحية وكلمات أخرى غير مختلفةبشكل مبالغ فيه.


دلوقتي وضحنا لك ما الفرق بين SEO و SEM بالإضافة إلى أن مجال ال Marketing بالعربي مهم و له تأثير كبير في نجاح مشروعك التجاري، تقدر تطلع على كورس التسويق الالكتروني من جوجل عشان يكون عندك خبرة عن الـ Marketing بالعربي وجميع الخدمات التسويقية.


سيو خارج الموقع الإلكتروني Off-page SEO:

في المرحلة دي تقوم افضل شركة سيو في مصر انها تحقق لموقعك الالكتروني تحسين وتهيئة نتائج البحث لموقعك من خلال عمل بعض الاجراءات والعمليات دون الحاجة إلى تعديل محتوى موقعك الإلكتروني. عن طريق استخدام مواقع التواصل الاجتماعي، على سبيل المثال لزيادة عدد الزيارات زوار موقعك الالكتروني، بالتالي تعزيز فرصتك في تصدر موقعك الالكتروني نتائج البحث عبر محركات البحث بجميع أنواعها.

الروابط الخارجية Backlinks هي من ضمن سيو خارج الموقع الإلكتروني، وهي عبارة عن الروابط أو الليكات التي تقوم بربط المواقع الإلكترونية عبر الإنترنت ببعضها.

الروابط الخارجية تحتوى على نوعين وهما روابط خلفية صادرة، وروابط خلفية واردة. على سبيل المثال، عندما يتم ذكر موقعك الإلكتروني داخل مواقع اخري،ده معناه انك حصلت على رابط خلفي وارد لموقعك الالكتروني.

وجود الروابط او اللينكاتفي مواقع تانية بيساعدك في زيادة قوة وظهور موقعك الإلكتروني ضمن محركات البحث وبالتالي زيادة زوار موقعك مجانا .


في الحالة دي بيتم ارسال لجوجل رسالة غير مباشرة ويفهم منها ان محتوى موقعك الإلكتروني هو محتوى مفيد وبالتالي يبدأ في عرض محتوى موقعك الالكتروني في أول صفحات نتائج البحث.

لكن في حالة وضع رابط موقع إلكتروني داخل محتوى موقعك يبقي ده معناه انك أنشأت رابط خلفي صادر.

بكده احنا وضحنا لك ان سيو خارج الموقع الإلكتروني هو من ضمن انواع سيو اللي قدرنا اننا نوضح لك أهميتها وذكرنا ما الفرق بين SEO و SEM.


سيو التقني Technical SEO:

السيو التقني، هو عبارة عن مجموعة عمليات بتقوم بفعلها افضل شركة سيو في مصر عشان تقوم بتحسين موقعك الإلكتروني، سواء من خلال التصميم أو البرمجة، عشان يكون مناسب انه يتصدر نتائج محركات البحث.

بالتالي أنه من خلاله يتم تهيئة الأساس اللازم لجمع العوامل الاخري اللي هتساعدك على تحسين محركات البحث لموقعك الإلكتروني بشكل فعال. ومن ضمن سيو التقني خرائط الموقع وهي بتسمح لمحركات البحثانها تحدد موقع مكان معين، وبالتالي تقوم عناكب البحث بالوصول إليه وفهرسته عشان يظهر في نتائج البحث الاولى للمستخدمين عند البحث على جوجل.



ملخص

عندك موقع إلكتروني وعايز تسوق لمنتجاتك أو خدماتك على جوجل؟ وضحنا في المقالة دي بالتفصيل ما الفرق بين SEO و SEM وازاي تقدر تجمع بين الاتنين عشان تقدر توصل لجمهورك المستهدف ويشوفك أول نتيجة في نتائج البحث على جوجل. لو استخدمت التسويق عبر تحسين محركات البحث وعملت اعلان على جوجل هتلاقي نتائج الإعلان بتظهر فورا لكن لو استخدمت تحسين محركات البحث وابتديت تنزل محتوى او مقالات، خليك عارف ان يكون بالك طويل لانك هتشوف نتائج ولكن على المدى الطويل. وببساطة هي دي إجابة سؤال " ما الفرق بين SEO و SEM ".

لو بتدور على افضل شركة اعلانات سوشيال ميديا تساعدك في اعلاناتك الممولة تقدر بكل سهولة تقرأ مقالتنا في ماركتنج بالعربي.

كمان لازم تهتم بالمحتوى اللي هتقدمه لجمهورك المستهدف لأن جوجل بيختار انه يظهر موقعك الالكتروني اما يلاقى انك بتقدم محتوى عليه اقبال كبير من المستخدمين ويبدأ يظهره في اول نتائج البحث. تقدر تفهم ايه سلوكيات جمهورك المستهدف والكلمات المفتاحية اللي بيكتبوها عند البحث عشان تعرف ايه تفضيلاتهم وسألتهم وتحاول انك تقدم محتواك انه الحل اللي بيبحثوا عنه.

لو عايز تعرف اكتر عن مجال الـ Marketing بالعربي، تابع كل مقالاتنا فى ماركتنج بالعربي وهتعرف اكتر عن الاعلانات الممولة على جوجل واخر التحديثات اللي بتنزل دايما وغيرها من المواضيع اللي هتساعدك تنقل البيزنس الخاص بيك لمرحلة تانية أعلى بكتير وتطور من نفسك في مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي كل لحظة.

يبقى ببساطة محتاج تتابع مقالاتنا كل يوم في ماركتنج بالعربي وتقرأ المقالات الموجودة على موقعنا. وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت وهنتواصل معاك فوراً.


إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج